4 Mei Indrukwekkende Dodenherdenking

Het Sarphatihuis en Huize Wittenberg hebben ook dit jaar voor hun bewoners een 4 mei herdenkingsdienst georganiseerd in de Hollandsche Schouwburg. Om de bewoners van beide verpleegtehuizen op locatie te krijgen en te begeleiden waren er vele vrijwilligers nodig.
De indrukwekkende dienst duurde circa 1 uur, waarna er bloemen bij het monument werden gelegd. De aanwezigheid van zowel leden van LC ’t IJ als LC Zuidas werd ook dit jaar weer enorm gewaardeerd.

Welkom in mijn wereld
Daar waar racisme niet bestaat,
waar liefde ademt in elk Leven
en niemand iemand haat.

Waar geen conflicten zijn
en niemand het woord corruptie kent
Waar alleen de kleuren van je hart
vertellen wie je echt bent.

Een wereld waarin politici
geen loze beloftes uiten.
Waar kinderen niet worden geboren
om vervolgens te misbruiken.

Waar 2 minuten stilte niet nodig is
waar een oorlog nooit geweest zou zijn
en niemand zijn dierbaren mist.

Mijn wereld is een wereld
die zich laat zien in mijn dromen
Waar geluk en vrede heerst.
Waar ieder mens in mag wonen
en niemand een ander zijn leven beheerst.

Welkom in een wereld
waar alles magisch lijkt
maar nog altijd een sprookje is
ver van de werkelijkheid

De Hollandsche Schouwburg was tot 1940 een populair theater in de Plantagebuurt in Amsterdam. In 1941 veranderde de Duitse bezetter de naam van het theater in ‘Joodsche Schouwburg’. Vanaf dat moment mochten alleen joodse musici en artiesten optreden voor uitsluitend joods publiek. In de loop van de jaren kreeg de Schouwburg een andere functie toegewezen door de Duitse bezetter. Vanaf augustus 1942 moesten joden uit Amsterdam en omstreken zich melden voor deportatie, of werden hier onder dwang naar toe gebracht. Vele duizenden mannen, vrouwen en kinderen wachtten vervolgens in de Hollandsche Schouwburg op hun deportatie naar doorgangskamp Westerbork. Van daaruit werden zij op transport gezet naar concentratie- en vernietigingskampen.

De Hollandsche Schouwburg is tegenwoordig een herdenkingsplaats en een educatief centrum van nationale betekenis. Jaarlijks bezoeken ongeveer 40.000 volwassenen en kinderen het gebouw, om te herdenken, te leren en rond te kijken op de plek die een schakel werd in een keten van vernietiging. In het monument bevinden zich een namenwand met daarop de 6.700 familienamen van de 104.000 Nederlands-joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en een educatieve tentoonstelling voor jongeren.

We mogen deze grijze periode uit de geschiedenis nooit vergeten. Wij hebben heel graag geholpen om het voor alle bewoners mogelijk te maken de herdenkingsdienst bij te kunnen wonen. Het was een indrukwekkende middag

IMG_1054 BmyrAyIIEAEWQKABmyjMZSIQAA_bGx.jpg-large

IMG_1073IMG_1052