Feestelijke benefietfilm met een mooie opbrengst

Op zondag 7 juni kwamen we bij elkaar in Het Ketelhuis voor het eerste Lionsclub Amsterdam ’t IJ filmevent. Ondanks het zonnige weer was de opkomst groot en kochten tientallen bezoekers een filmkaartje voor het goede doel. De opbrengst van deze benefiet filmvoorstelling van de Nederlandse thriller Rendez-Vous gaat naar Stichting Witte Bedjes. Het geld wordt gebruikt voor het grootschalige vernieuwingsproject ‘de metamorfose’ van het Emma kinderziekenhuis AMC, waaronder de bioscoopzaal in het ziekenhuis. Een beter doel voor dit Lions filmevent konden we niet bedenken.

Over de rode loper arriveerden de gasten, soms geheel in stijl feestelijk gekleed, om bij ontvangst een glas rosé aangereikt te krijgen. DJ Peter Hogenes draaide Franse chansons om op mee te zingen en rond 17.15 uur klonk Stromae als startsein voor de toespraken op de trap in de foyer.  Allereerst werd iedereen welkom geheten door Claudia Lukkien van de Lions, waarna het dankwoord volgde aan alle Lions die meehielpen, maar vooral aan de partners waarmee we samenwerkten. Het was allemaal natuurlijk alleen mogelijk met hun hulp.

Van Het Ketelhuis kregen wij van alles aangeboden, van de aankleding tot polsbandjes. Als klap op de vuurpijl stelden ze de zaal gratis beschikbaar, zodat de opbrengst van het filmkaartje naar het goede doel kan. Via Stichting Witte Bedjes konden wij maar liefst twee keer gratis in de zaterdageditie van Het Parool staan en dat hadden we anders nooit kunnen doen. Van Independent Films mochten wij de film Rendez-Vous gratis vertonen, zodat ook dat geld naar het goede doel kan. Wij danken hen hartelijk voor de samenwerking en voor hun gulle bijdragen.

Onze eerste eregast van de dag was niemand minder dan Ronald Ockhuysen, de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Vandaag was hij bij ons in een andere rol, namelijk als vice-voorzitter van Stichting Witte Bedjes. Maar voordat hij aan het woord kwam overhandigde Alex Kuijt van de Lions hem de cheque met het bedrag van de opbrengst van vandaag. Met dit eerste Lions filmevent is het ons gelukt om 1.250,= euro bij elkaar te brengen, hoera! Wat een mooi bedrag, we zijn heel trots.

Ronald Ockhuysen bedankte ons blij namens Stichting Witte Bedjes en lichtte toe hoe Het Parool was ontstaan en Stichting Witte Bedjes en hoe het Emma kinderziekenhuis nu een metamorfose ondergaat. Daarna vertelde Raquel Wijngaarde van de Lions over de productie van de film Rendez-Vous en waar de film over gaat. En toen was het op naar de filmzaal waar de Lions waterflesjes en popcorn uitdeelden als versnapering voor tijdens de voorstelling.

Aan het eind van de film kwam onze tweede eregast aan het woord: regisseur Antoinette Beumer. Zij werd kort geinterviewd door de directeur van Het Ketelhuis, Alex de Ronde. Een mooie verrassing was de komst van hoofdrolspeler Peter Paul Muller die ook deel nam aan het vragenkwartiertje. Zo konden onze bezoekers hun eigen vragen stellen aan de acteur en de regisseur. Het was erg leuk om van Peter Paul zelf te horen wat hij vond van zijn rol en zijn eigen inbreng. En door Antoinette meer te begrijpen over waar de acteurs vandaan kwamen en hoe het nou zat met het Franse landhuis en de liefde tussen Simone en Michel.

In de foyer was er gelegenheid om persoonlijk een woordje met hen te wisselen en natuurlijk een fotomoment te pakken op de rode loper bij de Rendez-Vous standy. Fotograaf Mark Maas van de Lions stond klaar om de gelukkigen samen met deze beroemdheden vast te leggen. Het was een mooi en intensief project dat veel geld heeft opgeleverd en weinig centen heeft gekost. Het kreeg mooie publiciteit voor ons zelf en voor de partners en werd bovendien door de bezoekers als een goed georganiseerd en feestelijk event ervaren.

Dat is voor herhaling vatbaar!

En nu het de eerste keer is gedaan, kan het de volgende keer alleen maar makkelijker gaan.

Namens de filmcommissie bestaande uit

Alex Kuijt, Raquel Wijngaarde en Claudia Lukkien
_HVB0211 xtr_HVB0255 xtr _HVB0259 _HVB0283 _HVB0330 xtr