Licht aan het eind van de tunnel…uh…..verzamelbak

Vijf auto’s volgeladen met enthousiaste Lions vertrokken dinsdagavond richting Alkmaar, waar we in de Citybox van Stichting babyspullen hard aan het werk werden gezet. Eén van deze auto’s zat zelfs vol met babyspullen. Van kleertjes,, dekentjes, speelgoed een badje en een zeer gewenste kruik dat een schaars goed is. De oprichtster Marjolijn en haar rechterhand Judith en Nanda ontvingen ons en showden vol trots de loods. Wat een enthousiasme en drive hebben deze vrouwen die zich geheel belangeloos inzetten voor de stichting. Een diepe buiging voor hun.

Na een warm welkom met een hapje en een drankje en een korte uitleg konden we aan de slag. Het was een prachtig tafereel om de mannen keurig, geordende stapeltjes te zien maken op de grote sorteertafels en het memorie spel met de sokken was een perfect precisiewerk voor de dames. Het was een race tegen de klok, want we wilden toch heel graag de bodem van vele verzamelbakken zien aan het einde van de avond. We waren onder de indruk van de hoeveelheid mooie spullen die een tweede leven krijgen, maar daarnaast ook van de hoeveelheid werk die deze stichting dagelijks heeft met het samenstellen van de pakketten. Het was een groot succes en met circa 20 vrijwilligers hebben we deze avond zeker 35 pakketten weten samen te stellen. Zeker voor herhaling vatbaar en een aanrader voor iedereen die hen zou willen helpen. Wellicht een idee als teamuitje? Onze eerstvolgende actie is een Benefiet Pubquiz om geld in te zamelen voor stichting Babyspullen. De opbrengst van deze PubQuiz zal geïnvesteerd worden in verzamelbakken, zodat op nog meer plekken 2e hands babyspullen ingezameld kan worden. En na deze actie blijven we helpen, want alle hulp is zeer welkom. Met een zeer voldaan gevoel en een grote glimlach op ons gezicht gingen we huiswaarts. We zijn er unaniem over eens; ‘Wat een prachtige stichting is dit’

Stichting Babyspullen verzamelt babyspullen die verzonden worden naar ouders die het financieel zwaar hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Door het hele land zijn verzamelpunten met bakken waarin kleertjes en accessoires gedoneerd kunnen worden. Welke moeder vindt het niet lastig om de kleertjes weg te doen en ziet te wegkwijnen op een donkere zolder? Met dit initiatief geef je veel baby’s de start die ze verdienen en heb je een perfecte bestemming voor je kleertjes. De gevulde verzamelbakken worden in Alkmaar gesorteerd.

Ze werken sinds 2012 samen met Nederlandse hulpinstanties zodat de gedoneerde spullen alleen bij de ouders terecht komen die het écht nodig hebben. Denk hierbij aan verloskundigen, de kraamzorg, voedselbank. etc. Zij weten als geen ander wie de hulp het hardst nodig hebben. Samen met 60 vrijwilligers proberen ze zo snel mogelijk landelijke dekking te verkrijgen. Door heel Nederland zijn er inzamelpunten waar iedereen zijn gebruikte spullen kan doneren in de rode verzamelbakken. De babyspullen worden gecontroleerd, op maat gesorteerd en in grote pakketten verpakt.

Wat is bruikbaar
Het baby-startpakket is gevuld met babykleding met daarnaast schoeisel, speeltjes en verzorgingsproducten. De doos wordt met veel zorg samen gesteld.

Hoe kun je helpen
Stichting Babyspullen wordt mogelijk gemaakt dankzij alle vrijwilligers. De inzamelbakken moeten bijvoorbeeld regelmatig op locatie worden geleegd en gebracht worden naar de loods. Daarnaast zijn er inzamel, inpak  en sorteervrijwilligers. Lijkt het je leuk om hen te ondersteunen als vrijwilliger? Je bent meer dan welkom! Kijk eens voor meer informatie op de website van stichting babyspullen. Zo organiseert Lionsclub Amsterdam ‘t IJ  1 juni een Pubquiz om met de opbrengst nieuwe containers te kunnen aanschaffen. Alle acties zijn meer dan welkom.

IMG_1782 IMG_1779 IMG_1777 IMG_1772 IMG_1770 IMG_1766

pic1babyspulen