Lions Nederland

Lions overal ter Wereld

Lions en Leo’s zetten zich belangeloos in om anderen te helpen. Met zo’n 1,4 miljoen leden zijn we al meer dan 100 jaar actief over de hele wereld en vormen we de grootste serviceorganisatie ter wereld. In Nederland zijn ruim 10.000 Lions in meer dan 435 Lionsclubs actief. Geen enkele club is hetzelfde. Er zijn mannenclubs, vrouwenclubs en gemengde clubs, maar ook speciale clubs met alleen expats of mensen met dezelfde hobby of culturele achtergrond.

Iedere cent naar het goede doel

Elke Lionsclub kiest zijn eigen projecten. Veel clubs zetten zich in voor lokale doelgroepen, zoals kwetsbare jongeren of mensen met een beperking. Vaak kiezen ze projecten die in het verlengde liggen van de internationale kernthema’s (focus area’s): honger, blindheid/oogziekten (vision), kinderkanker, duurzame leefomgeving, diabetes, jeugd, hulp bij rampen en humanitaire hulp. Lions nemen initiatief, stimuleren, organiseren en brengen partijen bij elkaar. We organiseren niet alleen acties om geld in te zamelen (fundraising), maar steken ook de handen uit de mouwen. Dit alles onder het motto: Lions helpen!

Lionsclubs in Nederland

De eerste Nederlandse Lionsclub werd in 1951 in Amsterdam opgericht; Den Haag en Rotterdam volgden. Tegenwoordig tellen we in Nederland circa 400 Lionsclubs met 11.500 leden. Elk jaar komen er nieuwe Lionsclubs bij.

Behalve dat je met de Lions een bijdrage kunt leveren aan het verbeteren van de samenleving, kun je binnen de Lions jezelf ook verder ontwikkelen. Zo zijn er diverse leiderschapsopleidingen waaraan je kunt deelnemen.

Lionsclub Amsterdam ’t IJ

Lionsclub Amsterdam ’t IJ haar Charter op 8 juni 2013 in ontvangst genomen. Met de oprichting kwam Lions direct in een buurt vol ontwikkeling (Amsterdam Oost) om zo optimale feeling te hebben met problematieken en vooral de te steunen initiatieven en mensen. Daarnaast biedt de club, met haar identiteit, een alternatief voor met name jonge enthousiaste vrijwilligers die elders geen aansluiting vonden.

Via onze contributie dragen we bij aan de Lions Clubs International Foundation (LCIF). Dit fonds helpt structureel mensen die niet de financiële middelen hebben om hun problemen zelf op te lossen. Daarnaast helpt LCIF ook financieel bij natuurrampen overal in de wereld, en vooral op plekken waar de nood het hoogst is. Door de klimaatverandering worden de noden jaarlijks groter, dus wordt de hulpvraag dat ook.

Charter bestuur Lionsclub Amsterdam ’t IJ
08-06-2013