Grote vangst

Bijna 1000 Amsterdammers hebben naar plastic gevischt op de Amsterdamse grachten.

Voor de derde keer op rij organiseerde Plastic Whale het Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen. Initiatiefnemer Marius Smit wil op deze manier aandacht vragen voor de “plastic soep”  die zeeën, rivieren, en ook grachten vervuilt. Met alle plastic flesjes die gevangen worden, gaat hij een boot bouwen. Deze boot zal voor meer awareness zorgen voor het wereldwijde plastic probleem. www.plasticwhale.com.

Ook Lions club Amsterdam ‘t IJ wilde haar steentje bijdragen en is met meerdere boten uitgevaren.  Het was een zeer geslaagde dag en we hebben ongekend veel zakken vol plastic ingezameld. Het is schrikbarend hoeveel troep er in de grachten ligt, want naast de ons opgevischte 9 zakken plastic afval, werden er ook verkeersborden, kratjes, opblaasboten en andere prularia uit de grachten gevischt.

Naast vele leden van Lionsclub ’t IJ waren er ook leden van de Junior kamer Amsterdam bij ons aan boord. En aangezien er meer dan voldoende ruimte was, waren ook andere vrijwilligers bij ons welkom. Het was een gemêleerde bemanning met de juiste ‘We serve’ gedachte. Ay Ay Kapitein!!

Voor een impressie van het wereldwijde probleem van plastic soep is onderstaand filmpje een aanrader.

Plastic SEAS from Jeneene Chatowsky on Vimeo.

We staan er echt te weinig bij stil. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij!

Ahoy

IMG_1881 IMG_1861 IMG_1862 IMG_1753