Overheerlijke lente-hutspot

Buiten de lente-zon, binnen overheerlijke lente-hutspot

Afgelopen weekend ging wederom een delegatie van Lionsclub Amsterdam ’t IJ langs bij het Stoelenproject om te ‘koken in een andere keuken’ voor daklozen.

Met slechts €100 aan boodschappen, maakten vier vrijwilligers (Henny (met partner Ruud), Wendy en Christian) in vijf uur tijd een overheerlijke lente-hutspot voor 50 bezoekers. Als dessert was er ook nog een toetje met gemarineerde appeltjes uit de oven.

Oorspronkelijk stond nasi op het menu, maar dat werd de laatste tijd wel heel vaak voorgeschoteld. Dat werd dus, terwijl buiten de lentezon hard scheen, binnen maar liefst 15 kilo aardappelen, 15 kilo wortelen, 6 kilo appelen en 6 kilo uien geschild en gesneden. Een meditatieve bezigheid en een mooie gelegenheid elkaar beter te leren kennen. Zie hier de post op Facebook van de organisatie voor een sfeerimpressie:

Als vaste supporters van dit initiatief, zullen ook over een kwartaal weer Lions-leden de honneurs gaan waarnemen.

Over: Koken in een andere Keuken

Het kookproject Koken in een andere Keuken vindt plaats bij het Stoelenproject, de opvang voor dak- en thuislozen gevestigd in de Marnixstraat in Amsterdam. Op deze locatie overnachten van 1 oktober tot 1 mei dagelijks 45 daklozen. Het kookproject zorgt ervoor dat de daklozen ’s avonds een gezonde warme maaltijd krijgen.

In 2010 is het Kookproject vanuit het niets begonnen. Drie jaar later hebben al meer dan 1000 mensen een kookbeurt voor hun rekening genomen. Mensen die normaal gesproken niet stilstaan bij dakloosheid. Het project is een prachtig voorbeeld hoe kansrijken met minder kansrijken verbonden kunnen zijn. Mensen komen één of meerdere keren per seizoen koken: van politici, werknemers van bedrijven en leden van serviceclubs tot studenten, vrienden, bekenden en families.

Over: Stoelenproject

Het Stoelenproject is de meest laagdrempelige avond- en nachtopvang van Amsterdam. De opvang is sober, maar veilig, warm en gratis. Elke avond en nacht verblijven er 45 daklozen in onze opvang aan de Marnixstraat. Van 15 september tot en met 30 april realiseren we sinds 1989 ieder seizoen weer 10.000 overnachtingen met 75 vrijwilligers.