World Cleanup Day

World Cleanup Day is in 2008 in Estland ontstaan. Daar verenigden 50.000 mensen zich om het hele land in slechts vijf uur op te ruimen. Dit simpele idee is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging met miljoenen vrijwilligers. Zwerfafval opruimen is een activiteit geworden die mensen en groepen verbindt.

Op zaterdag 16 september was het World Cleanup Day en dit is hard nodig. Elk uur belanden er bijna tien
zwembaden vol plastic in de oceaan. Deze plastic soep is gevaarlijk voor al het leven in de zee. Dieren eten
plastic of raken erin verstrikt. Daarom hebben wij samen met het Scheepvaartmuseum meegedaan aan een opruimactie om zoveel mogelijk zwerfafval op te ruimen op het land en in het water in het centrum van Amsterdam. In totaal is er die dag 240 kilo afval is opgehaald. Wij hebben gevaren met 2 Plastic Whale boten, die gemaakt zijn van plastic petflessen die eerder waren gevangen uit de Amsterdamse grachten.
Met 15 m/v sterk waren wij vertegenwoordigd vanuit verschillende Lions clubs: Leo’s Amsterdam,
Amsterdam Host 1, Zaanstreek de Banne en Amsterdam ‘t IJ. Het was een mooie en vruchtbare dag!
Ben jij er volgend jaar ook bij?