Lions VN dag in Instituut Clingendael

Op 8 maart 2014 vond de Lions VN dag plaats in Instituut Clingendael in Den Haag. Met een symposium over een actueel thema en de prijsuitreiking van de Vredesposterwedstrijd benadrukten we de bijzondere band die er bestaat tussen de Lions en de VN organisatie.

Het thema van dit jaar was ‘Andere tijden, andere normen, bij de VN en bij de Lions’. Bij de oprichting van de VN, waarbij de Lions geadviseerd hebben, ging men uit van de toen heersende Westerse waarden en normen. Die lagen ten grondslag aan de regelgeving en omgangsvormen voor alle betrokken landen. Vanwege economische verschuivingen is de Westerse invloed tanende. Andere landen willen meer invloed en meer ruimte voor hun opvattingen, ook als die niet overeenkomen met de Westerse waarden.

Er waren meerdere interessante sprekers die aan bod kwamen, zoals professor Nico Schrijver, lid van het VN verdragscomité en Herman Schaper, voormalig permanent vertegenwoordiger bij de VN. Mark Kranenburg, NRC-commentator, en Bibi van Ginkel, terrorisme deskundige. Allen deden hun best om in een zeer kort tijdsbestek hun visie op het onderwerp te geven.

Het enthousiasme en animo om deel te nemen aan deze dag was groot binnen onze jonge club, maar helaas was er slechts plek voor twee leden. We hebben een prachtige wandeling cq rondleiding door Park Clingendael gehad op deze eerste echte lentedag van 2014. Veel informatie over de rijke historie van dit terrein door een gids van ’t Gilde, uitermate boeiend. We hebben het vooral erg gezellig gehad met de vertegenwoordigers van een andere Amsterdamse club, het leek echter of de Haagse clubs niet heel erg open stonden voor positief contact, die waren meer bezig een parkeerplekje voor de deur te verkrijgen en te praten over hun zakelijke successen.

Ondanks de boeiende sprekers voor ons een gemiste kans om als een jonge club meer bekendheid te verwerven binnen Lionsland en/ of een verdere samenwerking aan te gaan. Het evenement zal organisatorisch ongetwijfeld een groot succes zijn geweest, ons bracht het helaas niet wat we verwacht hadden. Evengoed hebben we een topdag gehad met onze clubleden en is een nieuwe traditie geboren: de vakantiekoffie.