Belangrijk nieuws! Plastic Visschen week verplaatst ivm weer

Plastic Whale heeft besloten om het Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen te verplaatsen naar zaterdag 17 mei. Dit doen ze vanwege de bar slechte weersverwachting voor komend weekend. We zijn niet van suiker,  maar ze willen ook niet honderden mensen twee uur lang de koude regen in jagen. Daar wordt inderdaad niemand blij van. Elk nadeel heeft z’n voordeel. Want als je er 10 mei niet bij kon zijn, kan je dat wellicht wel op de 17e!

Dus meld je alsnog aan!
Het is inmiddels alweer de 4e editie van Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen. Afgelopen jaar deden we mee met 2 eigen boten en hebben we heel wat plastic uit de Amsterdamse grachten gevisscht. (editorial) Het belooft weer een zeer leuke en effectieve dag te worden, dus zorg dat je erbij bent. Wij doen ons uiterste best om een eigen boot te regelen. En mocht dit onverhoopt niet lukken; boot of geen boot, de organisatie van Plastic Whale zorgt altijd voor een plekje om mee te varen en te vissen.

Het programma is eenvoudig, maar ouderwets leuk. Vanaf 12.00 verzamelen we bij Hannekes Boom (Dijksgracht 4, Amsterdam ) Hier vertrekken we om 14.00 richting de grachten. Rond 16.00 keren we weer terug naar Hannekes Boom waar al het plastic afval verzameld wordt. We sluiten af met een borrel. Tijdens deze dag zorgt de organisatie Plastic Whale ervoor dat er schepnetten en vuilniszakken aanwezig zijn. Dit is een Doe-actie en gegarandeerd een leuke en nuttige middag. Lijkt het je leuk om mee te varen, leuk! En als je een boot tot je beschikking hebt, des te beter.  Aanmeldingen kun je sturen naar marjolein.westerbaan@lionsclubamsterdamhetij.nl We worden dan centraal aangemeld bij PlasticWhale.

Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen wordt georganiseerd door de vrijwilligers van Stichting Plastic Whale. Deze stichting strijdt voor plastic-vrije wateren, te beginnen met de Amsterdamse grachten. Van de tienduizenden plastic flessen die afgelopen jaren uit de grachten zijn gevischt, is inmiddels een elektrische boot gebouwd en tijdens de HISWA recent gepresenteerd.

Plastic Whale is een social media project pur sang. Op 6 januari 2011 startte de initiatiefnemer Marius Smit het project zonder enige middelen, maar met één enkele zin: “Ik wil een boot bouwen van plastic afval. Maar ik heb nog nooit een boot bestuurd, laat staan gebouwd. Dus help me.” Zijn doel was om aandacht te creëren voor de plastic soep, maar vooral om aan een oplossing te werken, samen met burgers, bedrijven en overheidsinstanties. Zijn oproep creëerde direct een stortvloed aan reacties via social media. In rap tempo ontstond een stichting waaraan vele mensen hebben bijgedragen.

Plastic Whale wordt door diverse organisaties ondersteund, waaronder: ASN Bank, PET Power, TapnGo, Thermae2000, LemonScentedTea, MCPR, MINIbar, Jihaa, Waternet, Haven Amsterdam, Jachthaven Bouwmeester, Duidelijk Accountants, Peter Bosgraaf Yachtdesign, The Floating Company en Levenbach Advocaten. En uiteraard steken De lions ook graag de handen uit de mouwen. #WeServe

IMG_1865logo-plastic-whale-300x209 IMG_1863 IMG_1845 IMG_1861plasticwhale