Club donatie aan Nationale Lionsactie

Onze Lionsclub tijdens Covid-19

Nu het Coronavirus ons land heeft platgelegd, ondervinden wij hiervan allemaal de effecten. Zowel privé, op werk als in Lions clubverband. Velen van ons werken thuis of blijven zo veel mogelijk thuis. Vanaf half maart zijn al onze clubbijeenkomsten in Amsterdam Manor stopgezet. In plaats van gezellig vergaderen, samen eten en naderhand borrelen aan de bar hebben wij onze vergaderingen gaan nu digitaal. Iedereen vanuit zijn eigen woonkamer op veilige afstand.

Alle activiteiten die nog op onze agenda stonden zijn afgelast of uitgesteld. Dit Lionsjaar kunnen wij geen geld ophalen met onze Grote Pubquiz, helpen bij NL Doet en het Kinderbeestfeest in Artis. Onze hulp bij “Koken in een andere Keuken” voor daklozen is ook komen te vervallen. Dit wordt gelukkig opgepakt door professionele koks die eigen keukens hebben die deze capaciteit aan kunnen. Het is mooi om te zien hoeveel lokale instanties hulp aanbieden in de basis behoefte in tijden van Covid-19. Er zijn veel acties en initiatieven in Amsterdam waar mensen zich als vrijwilliger voor aan kunnen melden.

Club donatie Prinses Máxima Centrum

Maar wat kunnen we dan nog doen? Wij kunnen op dit moment niet als club bijeenkomen en maken derhalve ook onder meer geen kosten voor de diners. Als club hebben wij besloten deze te doneren aan het nationale Lionsactie dit jaar, het Prinses Máxima Centrum. Lions Clubs International Foundation heeft besloten om alle individuele of clubbijdrage aan de nationale Lionsactie te verdubbelen, tot maximaal €135.000.

Maak een THUIS van OUDER-KIND-KAMERS

Jaarlijks krijgen ongeveer zeshonderd kinderen in ons land kanker en nog steeds overlijdt één op de vier kinderen aan deze ziekte. Sinds medio 2018 worden alle kinderen met kanker uit heel Nederland in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht behandeld. Hier is alle kennis en ervaring op het gebied van kinderoncologie samengebracht. Zo krijgt elk kind met kanker de beste behandeling en heeft het een grotere kans om te overleven.

Omdat de ouders meestal niet in de buurt wonen en het belangrijk is dat ze bij hun zieke kind verblijven, zijn er 87 ouder-kind-kamers het Prinses Máxima Centrum. Hier kunnen ouders dag en nacht bij hun zieke kind zijn, wat bijdraagt aan de emotionele stabiliteit en ontwikkeling van het kind. Met een nationale actie willen we ervoor zorgen dat de kamers een thuisgevoel bieden voor kind en ouders.