JINC helpt jongeren op weg naar werk

In de achterliggende periode is onze Lionsclub in contact gekomen met JINC. JINC werd in 2003 opgericht als initiatief tegen de armoede en het verval in Amsterdam Nieuw-West. In de jaren daarna zijn ze uitgegroeid tot een landelijke organisatie met meer dan 850 partners in het bedrijfsleven en het onderwijs. Het belangrijkste: ze bereiken ruim 63.500 jongeren per jaar.

JINC strijdt voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt; waarin ieder kind kansen krijgt. Om dat te bereiken, helpen we kinderen van 8 tot 16 jaar aan een goede start op de arbeidsmarkt. Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren.

Op dinsdagochtend 6 juni organiseerde een van onze leden, Pieter Haex, een bliksemstage in samenwerking met JINC voor 11 leerlingen van het Over Y College uit Amsterdam Noord. Pieter werkt voor Holland Festival en de stage vond plaats op een van de festivallocaties, ITA. ITA staat voor Internationaal Theater Amsterdam.

Na een introductierondje en korte presentatie over Holland Festival kregen de leerlingen een rondleiding door ITA. De Rabozaal werd bezocht, de Grote Zaal, het Ajax Balkon (met uitzicht op Leidseplein) en last not but least ging men nog even backstage. Na een korte pauze volgden twee opdrachten die de leerlingen in groepjes uitwerkten. Vervolgens presenteerden ze hun uitwerkingen terug aan de hele groep.

Rond 12.00 uur werd de stage afgesloten en gingen de leerlingen terug naar hun school. Maar niet voordat Pieter ze namens Holland Festival uitnodigde om op kosten van het festival de filminstallatie Euphoria te gaan bezoeken in de Centrale Markthal. Euphoria is de meest in het oog springende productie van Holland Festival 2023!

Het was een geslaagde ochtend en een fijne eerste samenwerking tussen onze Lionsclub en JINC.