Bezoek aan StreetSmart

Gisteren waren Peter, Carlijn en ik te gast bij de stichting StreetSmart. Na een zeer enthousiast verhaal dat ze bij ons waren komen vertellen, waren we heel nieuwsgierig geworden en wilden we graag meer weten van hun initiatieven.

StreetSmart is een initiatief van een viertal professionals die naast hun werk in de jeugdzorg dit project hebben opgezet om jeugd (17-27 jaar) uit Amsterdam Oost – Indische buurt (vaak met problemen) een basis te geven. Elke dinsdagavond is er een inloopavond waar iedereen welkom is. Er wordt door de jongeren gekookt en vooral veel gelachen. Ook de stichting SHID was vertegenwoordigd door Eric. Hij werkt immers met dezelfde jongeren in de Indische buurt.

Vanaf het begin werd duidelijk dat er vooral veel initiatief aan de jongeren zelf gegeven wordt. Niet de begeleiders maar de jongeren zelf kregen het woord om aan ons uit te leggen waar StreetSmart voor staat en een van de jongeren (Peter Boateng) droeg op zeer treffende wijze een, die middag geschreven, gedicht voor.

Het gedicht van Peter:

Wakker in de morgen. Ogen open, geconfronteerd met angsten en zorgen.

De herrie van een nieuwe dag. Langzaam uit bed kruipen…

Ik zet mijn wekker op stop. Pas als ik sta realiseer ik het me. De zon is al op! Ik heb het land der dromen verlaten en ingeruild voor de realiteit.

Een zorgeloos bestaan voor onzekerheid. Een eindeloze droom voor wereld die wordt geregeerd door de tijd. Maar ook een onbeweeglijke positie ingeruild voor visie en ambitie.

En dus als de nieuwe dag komt en ik wakker word zal ik geen last hebben van spijt.

Daarna kregen we de kans om een op een met de jongeren en begeleiders te spreken. Mij persoonlijk viel vooral de tomeloze ambitie op die deze jongeren uitstralen en ook daadwerkelijk omzetten in daden. Vervolgens werd de Surinaamse kip met rijst en kouseband geserveerd en hebben we heerlijk gegeten. We vielen voor het toetje met onze neus in de boter want een van de jongeren tracteerde op appeltaart vanwege zijn verjaardag. Na het eten werd de weekplanning voor de jongeren doorgenomen. Ze gaan met zijn allen naar een voodracht van Peter Boateng bij een 4 mei herdening, er wordt een rondleiding georganiseerd voor de jongeren bij het Flevohuis om te kijken of ze iets kunnen betekenen voor de ouderen in de buurt en er gaat een ploeg helpen bij het opknappen van een woning van een zwanger meisje dat deze hulp hard kan gebruiken.

Al met al een avond die mij enorm heeft geinspireerd maar waar ook al daadwerkelijk afspraken zijn gemaakt om kennis te delen met Lionsclub Amsterdam ’t IJ. Heel concreet wordt er een Sollicitatie workshop gepland, we gaan een van de jongeren helpen bij het vinden van een stageplaats en gaan we Peter Boateng ondersteunen om zijn gedichten meer publiek te geven via social media.

Unknown steetsmartfoto

Bmank_iIUAEGoEE.jpg-large BmankrzIUAAxTqE.jpg-large BmankyWIgAE5ve5.jpg-large BmanlHoIAAAGHB1.jpg-large